آیا کودک من به گفتار درمانی نیاز دارد؟

والدین اغلب متوجه میشوند که یک جای کار ایراد دارد و چیزی درست نیست، اما واقعا نمیدانند باید از کجا شروع کنند و اشکال کار کجاست و سوالاتی مانند:

"آیا واقعا کودک من به گفتار درمانی نیاز داره؟"

"تا چه سنی کودک من نمیتونه حرف رِ را تلفظ کند؟"

"چرا من تنها کسی هم که حرف کودکم رو متوجه میشم؟"

همیشه در جلسات گفتار درمانی کودکان توسط مادران مطرح می شود.

بچه ها از بدو تولد در حال آموزش و یاد گیری هستند. شاید آنها نتوانند چیزی بگویند ولی میتوانند خوب بشنوند و زبان های مختلف یاد بگیرند. این یادگیری از زمانی شروع میشود که کودکان بتوانند تشخیص بدهند که صداها با هم تفاوت دارند.

تا نه ماهگی بچه ها تمام صداهایی که شنیدند را میتوانند به درستی از هم تفکیک کند و از ۹ ماهگی به بعد موتور زبانی آنها روشن میشود تا بتوانند این صداها را برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

ابتدایی ترین روش های درمان برای کودکان تا 3 سال بیشتر روی مهارت های پیش زبانی تمرکز دارد که این مهارت ها اساس و پایه ی زبان و ارتباط میان افراد محسوب می شود.

مهارتهای پیش زبانی عبارتند از:

  • گوش دادن و درک کردن
  • تقلید کردن از محیط و صداها
  • توجه مشترک
  • درخواست (از طریق بازی بدست می آید) که بعد از آن به جنبه های ارتباطی ترجمه خواهد شد.

درمان اختلالات زبانی برای کودکان تا پنج ساله شامل مفاهیم اولیه مانند رنگ ها، قسمت های بدن و اشکال است.

در کلاس های گفتار درمانی، بسیاری از کودکان نیز با ساختار جمله بندی در بیان مشکل دارند و فعل و فاعل را پس و پیش می گویند، بنابراین گرامر درست در زبان بخشی از پروتکل درمان کودک می تواند باشد.

جنبه های دیگر گفتار شامل پردازش شنوایی - توانایی درک گفتار، پیروی از دستورات، تفکیک بین صداها و تفسیر اطلاعات گفتاری است، که این بخش ها در محیط کلاس درس بسیار مهم است.

"مسائل تغذیه نیز از طریق درمان حرکتی دهان بهبود پیدا می کند. اگر فک به اندازه کافی قوی نباشد، یا زبان نتواند غذا را به عقب برانگیخته باشد، این امر توانایی خوردن را تحت تاثیر قرار می دهد."

"گاهی اوقات کودکان در بلعیدن دچار مشکل هستند. این ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد اما جای نگرانی نیست چون راه های بسیاری برای درمان این وجود دارد."

در گفتار کودکان چه چیزهایی عادی و چه چیزهایی غیر عادی است؟

برخی از اشتباهات در گفتارها برای برخی سنین بدون مشکل و برای سنین دیگر دارای مشکل است.

اگر کودکی 3 ساله نتواند حرف "ر" را تلفظ کند مشکلی ندارد چون زبان کودکان در این سنین در حال رشد است با این حال صدای ابتدایی یک کلمه مثل "ای" در کلمه "علی" اگر در تلفظ کودک به درستی ادا نشد در این مورد کودک باید مورد ارزیابی گفتار درمانی قرار بگیرد.

علائم اختلال گفتار و نیاز به گفتار درمانی در کودکان

کودک شما ممکن است به دلایل مختلفی به گفتار درمانی احتیاج داشته باشد، از جمله:

1. کودک شما نیاز به گفتار درمانی دارد چون :

  • دیگران سخت متوجه میشوند که فرزند شما چه می گوید.
  • فرزند شما در سخن گفتن و یا ترجمه افکار خود،با کلمات، مبارزه می کند.
  • صحبت کودک با لکنت، تکرار، طولانی شدن و بلوک ها مختل می شود.
  • فرزند شما بر روی مهارت های اجتماعی، مانند دوست داشتن، برقراری ارتباط مستقیم، یادگیری مهارت های بازی و مشارکت با دیگران دچار نقصان است .

2. کودک شما ممکن است تلفظ کامل داشته باشد و همچنین ممکن است در خواندن نیز بسیار سریع باشد ، اما آنها هنوز هم می توانند به گفتار درمانی نیاز داشته باشند تا مهارت های زبان عملگرایانه خود و یا فرایند استفاده از زبان را به درستی در سناریوهای اجتماعی برای گفتگو، یافتن دوستان جدید و یا درخواست های ساده بیاموزند .

3. کودک، ممکن است به علت ناتوانی یا شرایط پزشکی، مانند؛ اوتیسم یا اختلال شنوایی نیز به گفتار درمانی نیاز داشته باشد؛ زیرا این بیماری توانایی برقراری ارتباط را تحت تاثیر قرار می دهد. در موارد فوق، با آسیب شناس گفتار زبان (SLP) ،مشورت کنید. SLP، اغلب خدمات این کودکان را در سن نوجوانی آغاز می کند، و طی سال های مدرسه ادامه می یابد حتی اگر فرزند شما در یک سرویس گفتار درمانی ،ثبت نام شود، ممکن است نیاز باشد که تمرینات گفتاری در خانه را برای حمایت از درمان انجام دهید.

چه زمانی مراجعه به یک گفتار درمانگر الزامی است

  • کم شنوایی یا ناشنوایی
  • اشکال در تلفظ اصوات گفتاری
  • اختلال در بلع
  • تاخیر در شروع گفتار در کودکان
  • در صورت تشخیص بروز هر یک از اختلالات فلج مغزی، اوتیسم، اختلال یادگیری
  • عدم برقراری ارتباط کلامی یا غیر کلامی از سوی کودک
  • اشکال در درک کلام

حتما بخوانید: درصورتی کودک شما هر یک از علائم بالا را داشت، علاوه بر مراجعه به گفتار درمانگر میتوانید تکنیک های گفتار درمانی را در منزل نیز انجام دهید. برای آشنایی با روش های گفتار درمانی در منزل مقاله ی روش های گفتار درمانی کودکان در منزل را مطالعه کنید.

آیا کودک من به گفتار درمانی نیاز دارد؟