غذاهای مضر برای لکنت زبان در کودکان

پاسخ محکمی برای این پرسش مطرح نشده است اما طب سنتی با مطالعاتی که انجام داده است توانسته چند راه درمان برای افراد دچار لکنت زبان را پیدا کنند.

البته نکته قابل ذکر این است که تمام دانش طب سنتی ایرانی برگرفته از تجربه و آزمون است و از فردی به فرد دیگر می تواند تاثیر متفاوتی داشته باشد پس تاکید می کنیم این مقاله را به هیچ عنوان منبع درمان شخصی با کودک خود قرار ندهید.

در این مقاله ما دو روش موافق و مخالف تاثیر تغذیه بر لکنت زبان را بیان می کنیم.

نگاه درمان گران به تاثیر تغذیه بر لکنت زبان

در رژیم غذایی و برنامه روزانه فرد دارای لکنت باید دقت و نظم کافی را اعمال کرد چرا که مطالعات نشان داده طبع سرد برای افراد دچار لکنت مشکل‌ساز می شود بنابراین مشاوره با متخصص تغذیه در این زمینه کمک‌کننده خواهد بود.

دکتر فرهمندپور یکی از درمانگران حوزه لکنت زبان در سایت نی نی نما با پرسش این سوال، بحث مربوطه به تاثیر تغذیه بر کودکان را بسط می دهند.

مطالعات کدام یک از محققان نشان داده که خوردن خوراکی های طبع سرد برای افراد لکنت دار مضر است؟!

نباید اجازه داد چنین دیدگاه های بی منطق و زیانباری رایج شود؛ زیرا بیان آنها از زبان یک گفتار درمان، نه تنها به موقعیت متزلزل درمان این عارضه آسیب می رساند، که متخصصان تغذیه را به جمع مدعیان درمان لکنت ترغیب می کند و این نکته خسارات سنگینی به درمانجویان وارد می سازد. من در این مورد تحقیق کرده ام و دلایل معتبری وجود دارد که نشان می دهد: لکنت زبان هیچ ارتباطی با تغذیه انسان ندارد.

دلیل ابتدایی برای رد کردن ادعای طب سنتی بر تاثیر تغذیه بر لکنت زبان

بسیاری از دوستان گروه درمان در جلسات مقدماتی اعلام می کردند که به منظور کاهش لکنت، غذاهای با طبع سرد نمی خورند از آنها می خواستم به تدریج به مصرف خوراکی های دلخواه خود روی آورند.

در تحقیقی جوانی 10 سال از خوردن ماست و لبنیات که طبع سردی داشته محروم شده بود و پس از مراجعه به درمانگر خود به مرور شروع به خوردن لبنیات کرده بود که نشان داد هیچ تاثیری در لکنت زبان این پسر پیش نیامده بود.

دلیل دوم برای رد کردن ادعای طب سنتی بر تاثیر تغذیه بر لکنت زبان

گروه اول: غذاهای طبع سرد باعث افزایش لکنت و غذاهای طبع گرم باعث کاهش لکنت زبان می شود.

اغلب دوستان تازه وارد در گروه درمان بر این باورند که هنگام مصرف غذاهای طبع سرد، بر لکنت آنان افزوده می گردد؛ و برعکس، با مصرف غذاهای طبع گرم، کاهش می یابد. دیدگاه تمامی این دوستان بعد از کسب توانایی های نسبی در گروه درمان، به کلی دگرگون می شود و رفته رفته به گروه سوم می پیوندند.

گروه دوم: سردی باعث کاهش لکنت و گرمی باعث افزایش لکنت زبان می شود.

تعداد کمی هم معتقدند بعد از خوردن غذاهای طبع گرم گفتار آنها آشفته تر می شود و با نخوردن آن ها وضعیت لکنت زبانشان بهتر می شود.

این افراد کسانی هستند که تاثیر غذاهای طبع سرد و گرم را بر لکنت زبان، به طور وارونه متوجه شده اند و طبق آن شرطی شده اند.

به این مفهوم که در ذهن این افراد، انسان هنگام خوردن سردی هایی مانند ماست و آلو، دچار بی حالی و شل شدگی عضلات می شود و در نتیجه کمتر احتمال اسپاسم و لکنت می رود و برعکس. به این طریق آنها کاملا برعکس گروه اول شرطی می شوند.

گروه سوم: مصرف سردی و گرمی هیچ تاثیری در احساس آن ها ندارد.

تعدادی از افراد هم سردی و گرمی غذاها را بررسی کرده و با دلایل زیر ادعای بی تاثیری می کنند:

  • اصولا از ادعای تاثیر گرمی و سردی بر لکنت چیزی نشنیده اند
  • در خانواده های اهل تحقیق و مشاوره رشد یافته اند
  • خودشان توانایی تحلیل و تجزیه مسائل را دارند

بصورت کلی درمانگران لکنت زبان از تاثیر تغذیه بر لکنت زبان صرف نظر کرده اند و برای درمان آن به نکات زیر تاکید فراوان دارند پس در صورتی که کودک شما 5 سالش تمام شده و لکنت زبان دارد، موارد زیر می‌تواند در حل مسئله به شما کمک کند:

  • رفتار صمیمانه، آرام و کاملا عادی با کودک دارای اختلال است.
  • به هیچ عنوان با کودکی که دچار مشکل اختلال هست با دلسوزی برخورد نکنید.
  • به هیچ کسی اجازه ندهید نحوه صحبت کردن او را تقلید کند حتی زمانی که میخواهید او را از مشکلش مطلع سازید.
  • نحوه تنفس دقیق ورود هوا از بینی و خروج آن از دهان را آموزش دهید.
  • شمرده و آرام صحبت کردن را در او پرورش دهید تا بتواند مراقب تنفس خود باشد.
  • تمرین شمرده صحبت کردن را از کلمات آسان شروع کنید.
  • اگر فرصت کافی برای تمرین با کودک ندارید از او بخواهید با آینه تمرین های مربوطه را انجام دهد.
  • از کودک بخواهید جملات را در ذهن خود ادا کند و سپس از طریق آوا بیان کند.
  • هیچ گاه به جای او تصمیم نگیرید و صحبت نکنید.
  • اعتماد به نفس پائین باعث ادامه دار شدن لکنت در کودکان می شود پس برای حل این مسئله دلسوزی، دخالت در زندگی او را بصورت کامل حذف کنید.
  • همیشه مشوق او برای بیان احساسات و نیازهایش باشید و به جای او صحبت نکنید.
  • اصولا در مواجه با دنیای خارج مادر ها و پدرها ترجیح می دهند برای اینکه کودک در جو نامناسبی قرار نگیرد به جای او صحبت کرده و خواسته و نیازهای او را بیان کنند که این خود باعث بوجود آمدن حس دلسوزی یا به اندازه کافی خوب نبودن در کودک می شود.
  • حس مشارکت و همکاری را در او تقویت کنید و همیشه مشوق او برای شرکت در کارهای جمعی و عمومی باشید.
  • در آخر نیاز هست بگوئین به هیچ عنوان درمان خودسرانه برای کودک خود تجویز نکنید و همیشه از بهترین متخصصین گفتار درمانی کمک بگیرید.

نتیجه گیری: تابحال هیچ روش علمی درست و مناسبی برای درمان لکنت زبان در کودکان یافت نشده است پس هر نوع روش درمانی ای تجربی و قطعا تاثیر آن از فردی به فردی دیگر متفاوت است.

نظر طب سنتی بر تاثیر تغذیه بر لکنت زبان

طب سنتی متعقد است سردی می تواند باعث شل شدن عضلات شده و لکنت زبان در افراد مخصوصا کودکان را تشدید کند که برای این مورد مثال های نقضی فراوانی پیدا شده است.

در نتیجه روش های درمانی طب سنتی از فردی به فرد دیگر متفاوت است پس لزوما این روش ها تائید را رد نمی شوند.

تاثیر مثبت آب انار بر لکنت زبان

تاثیر مثبت آب انار بر لکنت زبان

به کودکانی که لکنت زبان دارند تا قبل از دو سالگی روزانه یک قاشق آب انار داده شود. همچنین، خوردن روزانه یک لیوان آب انار برای افراد بزرگسالی که دچار لکنت زبان هستند، مفید است.

تاثیر منفی موز بر لکنت زبان

تاثیر منفی موز بر لکنت زبان

طب سنتی یبوست و لکنت زبان را از عوارض خوردن زیاد موز تا قبل دو سالگی برای کودکان می داند.

تاثیر منفی لبنیات بر لکنت زبان

در طب سنتی از دلایل لکنت زبان می توان به لبنیات اشاره کرد، دوغ، شیر، ماست، پنیر و ... همگی از دلایل شل شدگی در عضلات صورت و تکرار لکنت زبان در کودکان است.

برای درمان لکنت زبان طب سنتی 3 نسخه گیاهی را نیز پیشنهاد می دهد که در این قسمت آن ها را ذکر می کنیم.

نسخه اول درمان لکنت زبان در طب سنتی

100 گرم نبات با 25 گرم عاقرقرها سابیده و هر روز یک قاشق چایخوری دم کرده و میل نمائید.

نسخه دوم درمان لکنت زبان در طب سنتی

25 گرم دانه برگ زبان گنجشک را با مقداری نبات نیم کوب کنید و به مدت یک ساعت دم نمائید در هر وعده غذایی یک قاشق چایخوری از این دمنوش را میل نمائید.

نسخه سوم درمان لکنت زبان در طب سنتی

این نسخه از بهترین روش های درمان لکنت زبان در کودکان است که تابدین لحظه افراد از آن نتیجه گرفته اند.

10 گرم عاقرقرها، 10 گرم تخم خرفه، 5 گرم زبان گنجشک را با هم سائیده کنید و سپس با 75 گرم مویز بدون هسته بسابید تا خمیری بدست آید.

خمیر بدست آمده را به شکل لوله خودکار کنید و آن را برش بزنید تا شبیه قرص شود.

این قرص ها را در جای خشک و خنک نگه داشته و هر روز یک عدد از آن ها را مصرف نمائید.

تاثیر مثبت عاقرقرها بر لکنت زبان

گیاه عاقرقرها چیست؟

عاقرقرها گیاهی است علفی و چند ساله که بلندی ساقه اش به حدود ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد. این گیاه شبیه بابونه می‌باشد. منشاء اصلی آن الجزیره و آفریقای شمالی بوده و از آنجا به نقاط گرم و معتدل زمین مانند آسیا و آفریقا راه یافته‌است. ریشه آن راست به طول ۲۵–۲۰ سانتی‌متر و به ضخامت یک انگشت و با انشعابات زیادی است. این ریشه طعم سوزنی دارد. قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است که به صورت قطعاتی به اندازه۱۰–۸ سانتی‌متر و قطر۵/. سانتی‌متر به بازار عرضه می‌شد. بوی آن معطر و محرک مخاط بینی و طعم آن تند، سوزنده و ناپسند است.

در بعضی منابع، بخاطر خواص بسیار نزدیک این گیاه با ریشه طرخون کوهی، این گیاه را به اشتباه با آن یکی دانسته‌اند. عاقرقرحا، گیاهی است علفی، کوتاه، که ارتفاع آن به یک وجب هم نمی‌رسد، جند ساله و شبیه بابونه. برگ‌های آن بریدگی‌های عمیق دارد و پوشیده از کرک است. گل‌های آن در تابستان و در دو گونه روی ساقه ظاهر می‌شود.

  • گل‌های لوله‌ای زرد
  • گل‌های زبانه‌ای سفید

عاقرقرحا ریشه گیاهى از خانواده Compositae، است، علفى و چندساله و خیلى کوتاه، بلندى عاقرقرحا از یک وجب هم کمتر است و شبیه بابونه مى ‏باشد. برگهاى عاقرقرحا داراى بریدگى‏هاى عمیق و باریک و پوشیده از کرک است. طبق گل آنکه در تابستان ظاهر مى‏شود نسبتا بزرگ است، عاقرقرحا دو نوع گل دارد، گلهاى با لوله زردرنگ و گلهاى زبانه‏اى و ماده آن روى آنها سفید و زیر گلها بنفش است. ریشه عاقرقرحا دراز به طول بیست تا بیست و پنج سانتیمتر و به ضخامت حدود یک انگشت مى‏باشد و طعم عاقرقرحا سوزاننده زبان و گرم است. این گیاه بومى آفریقاى شمالى و الجزیره مى‏باشد و در سایر مناطق از قبیل هند، جنوب اروپا و اسپانیا نیز انتشار دارد. نوع آفریقاى شمالى آنکه در الجزیره مى‏روید از نوع هندى آن مرغوبتر است.

غذاهای مضر برای لکنت زبان در کودکان