درمانگران زبان گفتاری ما طرح هایی برای درمان مشکلات ارتباطی، از دست دادن حافظه و نارسایی بلعیدن، از جمله:
مهارت های شناختی-زبانی این مهارت هایی است که به توجه، حافظه، تفکر، استدلال، آگاهی ایمنی، تصمیم گیری، برنامه ریزی و سازماندهی مربوط می شود.

 افتخار مشکلات اشتعال می تواند شامل لکنت زبان و همچنین مشکلی باشد که میزان صدای نرمال و ریتم های آن را تولید کند.

 تعامل اجتماعی. این شامل دشواری شناخت رفتارهای مناسب یا نظرات، تفسیر یا کنترل احساسات و تفسیر زبان بدن و تعاملات است.

 گفتار و زبان مسائل مربوط به گفتار و زبان عبارتند از سخنرانی صدای غریبی یا غیر طبیعی، مشکلات گفتاری، مسائل مربوط به خواندن و نوشتن و مشکلات تولید جملات و گفتگو.

 قورت دادن. اختلالات بلع ناشی از سرفه و خارش در طی وعده های غذایی، سخت شدن جویدن یا انتقال مواد غذایی در دهان، چرت زدن، تورم یا بی حسی بودن، و احساس خوردن غذا در گلو است.

صدای مشکلات صوتی شامل تغییر در کیفیت صدا، میزان صدای بلند و محدوده زمین، بیش از حد، فشار و مشکل هماهنگی تنفس و صحبت است.

 

خدمات ویژه سخنرانی تخصصی
 
ما درمانگران داریم که چندین درمان پیشرفته سخنرانی را تایید می کنند، از جمله:
 
لی صدای سیلورمن (LSVT) LOUD. LSVT Loud توسط پاتولوژیستهای گفتاری و زبان برای کمک به شدت آوازی در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون استفاده می شود.
آزادی Myofascial. این یک روش کشش برای بهبود کشش عضلانی، قدرت و دامنه حرکت برای بهبود بلع، تولید صدا و گفتار است.
VitalStim این درمان بلع است که از تحریک الکتریکی استفاده می کند. در طی درمان، الکترود ها در ناحیه ضعف عضلات قرار می گیرند، که به منظور بهبود عملکرد، عضله و عصب کار می کنند.

استفاده از آینه برای درمان اختلال گفتار

یکی دیگر از راههای درمان مشکلات تکلم در کودکان استفاده از آینه است برای مثال کودکی که به درستی نمی‌تواند حرف سین را تلفظ کند میتواند نوع قرارگیری زبان خود را در هنگام تلفظ اشتباه این حرف در آینه مشاهده کرده و سعی کند زبان خود را برای تلفظ درست در جای مناسب خود قرار دهد و پس از آن مبادرت به بیان حرف سین بکند. 

آینه می تواند یک از بهترین جایگزین ها برای کودکانی باشد که نوک زبانی حرف می زنند به دلیل اینکه نوک زبان حرف زدند به دلیل قرارگیری اشتباه زبان در دهان است.

استفاده از روش تکرار برای درمان اختلال گفتار

یکی دیگر از موثرترین تمرینات برای رفع مشکلات زبان در کودکان قصه است با کودک خود راه های تکرار یک کلمه را بسیار امتحان کنید.

استفاده از قصه و شعر برای درمان اختلال گفتار

از راه ها و آموزش های غیر مستقیم استفاده کنید برای مثال قصه هایی که در آن واژه هایی وجود دارد که کودک برای تلفظ آنها باید تمرین تلفظ آن کلمه را نیز انجام دهد. کودک نمی تواند واژه ی شین را درست بیان کنند به همین دلیل برای او داستانی تعریف کنید که در آن موجودی مانند شتر یا شیر جنگل وجود دارد و از او بخواهید که این داستان را در روزهای آتی برای شما یا افراد خانواده و دوستان تعریف کنند و از آنها بخواهید که با صبوری به تمام صحبت های کودک گوش فرا دهند و اجازه دهند که کودک به صورت کامل داستان را با بیان حتی غلط خود انجام دهد که این روش می‌تواند به مرور زمان باعث شود که کودک در تلفظ کلمه مربوطه متبحر شود و پس از تلفظ غلط سعی کنید شما درست کلمه را بصورت آرام بیان کنید تا کودک از تعریف قصه و داستان به دلیل ایرادگیری های شما فاصله نگیرد هم متوجه تلفظ اشتباه خود شود.

شنیدن و بیان قصه و شعر هر دو از راه های بسیار قوی برای حل مشکلات تکلم در کودکان هستند. تعریف داستان برای کودکان می تواند شخصیت آنها را در بعدهای مختلف تقویت کند، اما در این مطلب ما به مسئله بهبود گفتار کودکان از طریق داستان و قصه می پردازیم.

از کودک خود بخواهید برای شما هر زمانی که فرصت هست داستانی حتی خیال ای بسازد و برای شما تعریف کند. داستان گویی هم تکرارهای مورد نظر شما را در خود دارد هم کودک با صحبت کردن می تواند اعتماد به نفس لازم خود را کسب کرده و برون ریزی کند.

خواندن کتاب برای درمان اختلال گفتار

این روش درمانی یکی از عام ترین روشهای درمانی است اما برای کودکان سنین ۶ سال به بالا بیشتر توصیه می شود. به خاطر اینکه کودک باید حتما تسلط لازم را به حروف، کلمات، عبارات و جملات فارسی داشته باشد.

کودکانی که در تلفظ کلمات مشکل دارند با خواندن کلمات می‌توانند به تلفظ درست آن ها دست پیدا کنند.

لزوما اختلالات گفتار کودکان در لکنت و تلفظ اشتباه حروف و کلمات خلاصه نمی شود. برخی کودکان دارای دایره لغات لغات محدودی هستند و با همین دایره لغات می‌خواهم منظور خود را به دیگران برسانند در صورتیکه برای رساندن منظور درست به هم سن و سال های خود هم نیازمند واژگان بیشتری است.

قسمتی از این واژگان همانطوری که قبلا بیان شد می تواند از طریق گوش کردن به قصه ها و داستان های صوتی و از طرف دیگر صحبت با مادر و پدر خود صورت پذیرد.

به همین دلیل خواندن می تواند کمک بسیاری به کودکان برای یادگیری کلمات عبارات و جملات بیشتر کرده که به تقویت ارتباط کودکان با محیط اطراف منجر شود.

نوک زبانی حرف زدن کودکان

حدود ۱ درصد جامعه دچار ناروانی گفتار هستند، در کودکان این آمار به ۵ تا ۷ درصد می رسد. اصولا این ناروانی مدت دار نیست مگر اینکه ترس، تب، تشنج و عواملی از این دست سبب ماندگاری آن شود.

نوک زبانی صحبت کردن کودکان بی توجهی به درمان بموقع اختلالات گفتاری در کودکان است. اگر این مشکل برطرف نشود در دوران مدرسه در دروس دیکته نویسی و رونویسی دچار مشکل می شوند که البته می توان با آموزش و گفتار درمانی به آن ها مانع افت تحصیلی شان شد.

گفتار درمانی را همین امروز انجام دهید

اگر درمان اختلالات گفتاری به سنین بالاتر (بعد از ۴ سال) موکول شود، کودک به تدریج دچار پرخاشگری، اختلال تلفظ و اختلال یادگیری و آموزش در مدرسه می شوند.

بسیاری از اختلالات کودکان تا ۷ و ۸ سالگی مرتفع می شوند اما هرچه زودتر این اتفاق بیفتد تاثیرات این اختلالات به ابعاد دیگر شخصیت کودک نفوذ نمی کند.

پس حتما تا قبل از ۴ سالگی با مراجعه به گفتار درمان سعی کنید اختلال در تلفظ تمامی کلمات را در کودک خود برطرف کنید.

گفتار درمانی کودکان در منزل  | درمان اختلالات گفتاری در کودکان + گفتار درمانی کودکان