... به عنوان یک نتیجه از بیش از تحریک
Huether و بونی (2002) یک کسری دوپامین اما مازاد دوپامین برای علت رفتار بیشفعالی را نگه ندارد. پس از تجویز ریتالین و آمفتامین های دیگر، آن خواهید بود به دلیل توزیع ناگهانی مقادیر زیادی از دوپامین به تخلیه کیسه ذخیره سازی دوپامین در حال حاضر به خوبی مجهز در presynapses دوپامینرژیک. کودکان بیش فعال دیگر به هر محرک جدید پاسخ خواهد داد. شما می توانید بهتر تمرکز کنید. با این حال، این اثر آخرین نیست: پس از سه تا شش ساعت از ذخیره سازی دوپامین را بازسازی کرده و کودک به عنوان بی قرار و غیر متمرکز مانند قبل.

... به عنوان یک نتیجه اخلال در متابولیسم گلوکز

بر اساس این نظریه، یک سوخت و ساز قند ضعیف علت مشکلات بیش فعالی و غلظت است. از آنجا که این اختلال متابولیک، آن را به آمده "عدم تعادل از مراکز تحریکی و مهاری در مغز، که در آن مراکز مهاری به اندازه کافی فعال و یا تحریک نشده، در نتیجه باعث مراکز یک سایز بزرگ" (مایر، 1995).

 بیشتر بخوانید: بیش فعالی در کودکان

... به عنوان یک نتیجه از اختلالات شناختی

اختلالات ادراکی و مشکلات در پردازش اطلاعات نیز می تواند علت بیش فعالی و سایر مشکلات رفتاری شود. برخی از کودکان می توانید محرک از محیط زیست خود را تنها در بخش دریافت کنید. تفاوت بین محرک های به رسمیت شناخته نشده، که، برای مثال، می توانید به مهم منجر می توانید از بی اهمیت جدا باشد. با توجه به درک ناقص خود از کودکان مبتلا می توانید دوره های عمل بدتر شناسایی، تقلید و آن را یاد بگیریم. بعضی از کودکان به احساس مانند بسیار حساس هستند سر و صدا، که می تواند به تقاضای بیش از حد به دلیل تحریک بیش از حد منجر شود. برای کودکان دیگر آستانه بسیار کم است: محرک های ضعیف آنها را از دسترس نیست. مشکلات نیز بوجود می آیند که کودکان نمی توانند ارتباط بین اطلاعات از مناطق مختلف حسی. می توانید در مورد توجه به یکپارچه سازی مختل می شود به طور معنی داری در ارتباط اطلاعات با هم تصویری و صوتی نیست، ممکن است مشکلات ایجاد به عنوان خوانده شده املایی.

بیشتر بخوانید: علائم بیش فعالی در کودکان

... به عنوان یک نتیجه از آلرژی و عدم تحمل غذایی

برخی از اجزای تغذیه ای در بعضی از کودکان مشکوک به رفتارهای بیش فعالی هستند. Hertha Hafer مواد غذایی حاوی فسفات را برای ایجاد تغییرات در متابولیسم مغز بررسی می کند. با این حال، نظریه فسفات آنها رد می شود. هنوز هم نظریه فعلی طلا خالص، مواد نگهدارنده، طعم دهنده های مصنوعی و رنگ، طعم و سالیسیلاتها موجود در انگور، سیب، گوجه فرنگی، زردآلو، پرتقال و سایر میوه ها و سبزیجات برای محرک یا عامل است برگزاری بیش فعالی.

توسط Auslassdiäten توانید دریابید که چگونه مواد غذایی واکنش نشان می دهد یک کودک بیش فعال. با توجه به مطالعه انجام شده توسط EGGER، کارتر و ویلسون (1983)، این به طور عمده محصولات لبنی، شکلات، کاکائو، گندم، مرکبات و تخم مرغ است. برای برخی از غذاهای مشکوک خود را اجتناب کنید و هر گونه تغییر رفتار کودک را تماشا کنید. سپس این غذاها را به تدریج به منوی بازگردانید. اگر رفتار ناخواسته دوباره رخ می دهد، غذا باید دائما اجتناب شود.

 

بیش فعالی امروزه عارضه ای بسیار شناخته شده است، اما به دلیل شناخت سطحی و ناکافی ممکن است بعضی رفتارهای طبیعی یا اختلالات دیگر کودک تحت عنوان بیش فعالی شناخته شوند.

لازم است که مادران و پدران عزیز بدانند که تشخیص قطعی اختلال بیش فعالی فقط بوسیله ی پزشک متخصص امکان پذیر است، اما برای تشخیص اولیه نیز باید شناخت کامل تری از نشانه ها و علائم اختلال بیش فعالی داشته باشید و آن ها را با رفتار کودک خود منطبق کنید.

داشتن حداقل سه نشانه از نشانه های بیش فعالی برای تشخیص اولیه ی این اختلال لازم است.

مسلما هر شیطنتی را نمیتوان تعبیر به بیش فعالی کرد، به یاد داشته باشید که شیطنت از نشانه های کودک سالم است. برای مثال اگر کودک شما در مهمانی مدام در حال حرکت است، به همه چیز دست میزند، وسط حرف دیگران میپرد و... به احتمال زیاد دارد رفتاری که اقتضای سنش است را انجام میدهد. 

بیشتر بخوانید: درمان بیش فعالی در کودکان

تعریف بیش فعالی چیست؟
بیش فعالی یکی از شایع ترین و در عین حال پیچیده ترین اختلالات موجود است. ۳ نشانه برای تشخیص اولیه ی بیش فعالی وجود دارد: پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز، و حرکت های تکانه ای یا همان کارهای غیرقابل پیش بینی.

بیش فعالی کودک از نوع پرتحرکی
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در این مورد میگوید:" بچه‌هایی که دچار بیش فعالی از نوع پرتحرکی هستند، بچه‌هایی بی‌قرار و ناآرام‌اند که هیچگاه در یک جا به شکل ثابت نمی‌نشینند و دائم در حال راه رفتن هستند. این مشکلات در مدرسه، نمود بیشتری پیدا می‌کند چرا که با رفتارهای خود موجب برهم زدن نظم کلاس می‌شوند یا اگر بتوانند خود را کنترل کنند، دائم روی صندلی خود در حال حرکت هستند. اصطلاحی که معمولا در مورد این گروه از بچه‌ها به کار می‌برند این است که گویا موتوری به پای این کودکان وصل شده که از ابتدای روز تا اواخر شب دائم روشن است و خاموشی ندارد. این کودکان از انجام رفتارهای پرخطر لذت می‌برند و پرحرفی، مشخصه از بیش فعالی کودک است."

بیش فعالی کودک از نوع بی توجهی
این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان می‌گوید: «کودکان بیش فعال، از نوع کم‌توجه، کودکانی هستند که به طور پیوسته در حال رویاپردازی هستند و این موجب تمرکز نداشتن در این کودکان می‌شود که این مشکل هم در مدرسه بیشتر خود را نشان می‌دهد. بیش فعالی در این کودکان منجر می‌شود این کودکان علاقه‌ای به انجام تکلیف‌هایی که نیاز به دقت زیادی دارد، نداشته و برای درس خواندن مشکل داشته باشند.

بیشتر بخوانید: درمان بیش فعالی

برای نمونه زمانی که در کلاس درس، معلم در حال دیکته گفتن به بچه‌ها است، کودک بیش فعال ممکن است به سبب نداشتن تمرکز و توجه، کلمه‌هایی را که نوشتن آن را هم بلد است، جا بیندازد. در حالی که در خانه، زمانی که مادر به او متنی را دیکته می‌کند، به خاطر توجه مادر بر او و این که کودک تنها است و کسی در اطرافش نیست، به خوبی دیکته را می‌نویسد و نمره خوبی هم به دست می‌آورد. این کودکان در نوشتن تکلیف‌ها در منزل مشکل دارند و با گوشزدهای پشت‌سرهم پدر و مادر و با تاخیر زیاد، تکلیف‌های خود را انجام می‌دهند.»

او درباره نشانه‌های دیگر بیش فعالی کودک می‌گوید: «مشخصه دیگر کودکان بیش فعال نوع کم‌توجه، فراموشکاری آنان است به طوری که ممکن است دائما وسایل خود را در مکانی گم کنند یا جا بگذارند. همچنین این کودکان در برنامه‌ریزی برای کارهای خود مشکل دارند؛ برای نمونه، اگر قرار باشد سه کار را در روز انجام دهد، نمی‌داند نخست کدام یک را در اولویت قرار دهد و نمی‌تواند از پس آن برآید. معمولا پدر و مادر باید برایش برنامه‌ریزی کنند و همیشه باید کسی او را در برنامه‌ریزی برای کارهایش کمک کند.»

علائم بیش فعالی در کودکان