... به عنوان یک نتیجه از تأثیرات اجتماعی و آموزشی
برخی نویسندگان، i.a. ترپپ و شوایزر بین بیش فعالی مادرزادی و بدست آمده را تشخیص می دهند. اگر کودک بخاطر تدریس به کودکان آموزش داده شود، میتواند بیش از حد فعال شود، اگر بجای روشن بودن بله یا نه، آنها شنیدن یک جین را ادامه میدهند. این به آنها ساختار بسیار کمی داد. علاوه بر این، تلویزیون مکرر و سایر فعالیت های غیر فعال، به این معنی است که کودکان نمیتوانند ایده واقعی خود و بدنشان را توسعه دهند.

واکنش پدر و مادر، معلمان، معلمان و سایر مراقبان به رفتار کودک نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به تئوری تقویت یادگیری، رفتار توجه بیشتری به توجه اجتماعی می دهد. کودک توجه می کند که احساس پاداش می کند. در نتیجه، کودک اغلب رفتار ناخواسته را نشان می دهد. با توجه به نظریه یادگیری مشاهده همچنین می توانید رفتار بیشفعالی از خواهر و برادر، والدین، مربیان دیگر، و حتی شخصیت های داستانی، از جمله از تلویزیون نشان می دهد به دست می شود.

علائم بیش فعالی در کودکان

... به عنوان یک نتیجه از شتاب زندگی ما
پس از DeGrandpre بیش فعالی و غلظت مشکلات است که به دنبال یک شتاب عمومی جامعه ما: ". اعتیاد به محرک های حسی، چه کودکان یا بزرگسالان، به معنی شرط تجربه آگاهانه، که در آن فرد مبتلا قادر به مقابله با کندی است" DeGrandpre توصیه می کند که کاهش زندگی روزمره، ساده سازی تقویم انتصاب، صرف وقت بیشتر با فرزند خود و کمتری مصرف رسانه ای باشد.

... برای جبران احساسات نادری
بعضی از کودکان به طور مناسب به شرایط اجتماعی نفوذ نمی کنند. آنها نمی توانند واکنش های احتمالی محیط خود را به رفتار آنها پیش بینی کنند. است که اغلب برداشت های غلط وجود دارد: دیگر از مردم نمی دانند که کودک مخرب نیست، آن را نمی تواند به دلیل تداخل اجتماعی خود کمک کند. کودک احساس بدی می کند و رد می شود عزت نفس او رنج می برد. در نتیجه، ممکن است سعی کنید نارضایتی ناشی از آن و عدم اطمینان آن را با رفتار آشکارا جبران کنید.

... به عنوان یک نتیجه از درگیری خانوادگی
مشاهده درمانگر خانواده سیستمیک علت رفتار غیر معمول بی قرار و نه در کودکان است. علت بیش فعالی در روابط متضاد بین اعضای خانواده مشکوک است. کودک بیش فعال، صرفا حامل علامت است.

بسته شدن
بیش فعالی ممکن است ارگانیک و یا روانی اجتماعی باشد. علل دقیق همیشه در موارد خاص نمی توانند بطور واضح مشخص شوند. در هر صورت، بیش فعالی باعث کاهش توانایی های توسعه کودکان می شود، اگر آنها کمک نمی کنند. مشکلات غلظت باعث جلوگیری از فرزندان بیش فعال در عملکرد مدرسه می شود که با توانایی های ذهنی آنها منطبق است. با رفتار اجتماعی ناسازگار خود آنها را نا امید انتظارات از محیط خود و پس از آن را رد کرد و به حاشیه رانده شده. هنگامی که مشکل شناسایی می شود و کمک ارائه می شود، زندگی بیگانه را می توان با کودکان بیش فعال مقایسه کرد. در همان زمان بسیاری از مردم را مجبور به کار در خود در این کودکان: به قبول کودک به عنوان آن است و به ملاقات او در عشق و تحمل یک پیش نیاز برای کمک واقعی است.

درمان بیش فعالی در کودکان

بیش فعالی کودک از نوع رفتارهای تکانه ای
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه می‌گوید: «نوع دیگر بیش فعالی کودک، رفتارهای تکانه‌ای او است. مشخصه بارز کودکان بیش فعال با رفتارهای تکانه‌ای، این است که صبر و تحمل کمی دارند و میان صحبت‌های دیگران می‌پرند و نمی‌توانند صبر کنند صحبت‌های طرف مقابل تمام شود یا حوصله ایستادن داخل صف در حیاط مدرسه را ندارند.»

این متخصص تاکید می‌کند: «ممکن است کودکان بیش فعال تمام نشانه‌های گفته شده را نداشته باشند؛ اما این کودکان باید حداقل معیارها را داشته باشند. با تشخیص روان‌پزشک کودک است که مشخص می‌شود کودکی طبیعت پرتحرکی دارد و یا دچار بیش فعالی است.»

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان درباره علل بروز بیش فعالی کودک گفت: «بیش فعالی کودک در بیشتر موارد علت واضحی ندارد اما نکته مهم در این میان، ژنتیک و عوامل بیولوژیک است که نقش مهمی در بروز این اختلالات در کودک دارد. نقش تغذیه در بروز بیش فعالی و یا بهبود آن، مسئله‌ای است که هنوز ثابت نشده است و در برخی مطالعات گفته شده مصرف اسیدهای چرب و برخی ویتامین‌ها موجب بهبود بیش فعالی می‌شود؛ اما مطالعات فعلی هنوز آن را اثبات نکرده است و می‌توان در کنار مصرف داروها برای درمان بیش فعالی، از مصرف اسیدهای چرب و امگا٣ نیز استفاده کرد که ضرری هم برای کودک ندارد؛ اما نمی‌توان صرفا از آن برای درمان بیش فعالی کودکان استفاده کرد.»

پزشک برای تشخیص قطعی به گزارشاتی از والدین و مدرسه احتیاج دارد، این علائم باید در بیشتر از یک مکان دیده شوند، به عنوان مثال هم در خانه هم در مدرسه. و البته که باید برای حدود ۶ ماه ادامه داشته باشند تا بتوان بیش فعالی کودک را تشخیص داد.

اختلال بیش فعالی میتواند از سنین ۲ یا ۳ سالگی وجود داشته باشد و قابل تشخیص باشد، اما به این دلیل که تا از قبل از ورود به مدرسه یا پیش دبستانی کودک نیاز به نشستن طولانی و تمرکز بلند مدت ندارد، اختلال بیش فعالی در او تشخیص داد نمیشود. حتی ممکن است تا سال های بالاتر مدرسه که کودک احتیاج به برنامه منظم و مدیریت زمان دارد، کودک بیش فعال با استفاده از هوش خود بتواند بدون مشکل حادی ادامه دهد. 

دو  اختلال "بیش فعالی" و "کم توجهی یا عدم تمرکز" دو اختلال جداگانه هستند اما معمولا افراد هردو مشکل را باهم دارند. اسکن های مغزی افرادی که دچار اختلال کم توجهی هستند نشان میدهد که بخشی از مغز آنها که موجب تمرکز میشود، و کارها و مراحل را طبقه بندی میکند، کوچکتر از اندازه ی لازم است، و بنابراین ممکن است اگر مربی کاری ۵ مرحله ای را از کودک میخواهد، کودک دو مرحله را انجام داده و بعد ترتیب انجام کارها را از دست بدهد.

دلیل اختلال بیش فعالی هنوز مشخص نیست اما بنظر میرسد که اختلالی موروثی است.

علائم بیش فعالی
اگر کودک شما از نشانه های زیر حداقل ۶ نشانه را دارد ممکن است بیش فعال باشد:

  • با دست وپایش بازی میکند و در جایش بیقرار است.
  • زیاد از کلاس بیرون میرود.
  • بیشتر اوقات میدود یا میپرد.
  • بیشتر بازی هایش پر سروصداست.
  • همیشه در حال جنب و جوش و حرکت است.
  • زیاد حرف میزند.
  • نمیتواند به جزئیات توجه کند.
  • هیچ دستور یا فعالیتی را کامل انجام نمیدهد.
  • وسایل خود را گم میکند.

این اختلال در پسران ۳ برابر دختران اتفاق می افتد و معمولا در دختران دیرتر تشخیص داده میشود. بی نظمی، بی توجهی و نادیده گرفتن موضوعات اطراف، مشکل در آموختن مهارت ها و حل مساله از علائم بیش فعالی در دختران است. اما در پسران نشانه هایی مانند انجام رفتارهای غیر معقول و غیر منطقی، پرخاشگری و... هم وجود دارد. 

این اختلال در میان کودکان و نوجوانان حدود ٥ تا ٨ درصد شیوع دارد و همانطور که گفته شد شامل سه نوع پرتحرکی، کمبود توجه، کم‌توجهی و رفتارهای تکانه‌ای می شود.

 

بیش فعالی در کودکان