وقتی درباره خواب بیدار صحبت می کنید؟
در سن دو تا سه سالگی، کودکان می آموزند که حرکت روده خود را کنترل کنند. هنگامی که خشک می شود، کودکان توانایی احساس اضطراب ادراری، استفاده از توالت و در نهایت خود را خیس می دهند. اکثر کودکان در سن 3 تا 4 سالگی کاملا خشک میشوند.
بسیاری از کودکان در طول روز در معرض خشکی قرار دارند، اما در عین حال تختخواب را در شب نیز مرطوب می کنند. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، خستگی مفرط شرایطی است که نیاز به درمان دارد. انجمن بین المللی قاعدگی نوزادان (ICCS) معیارهای زیر را برای تشخیص زودرس در کودک تعیین کرده است:

  • کودک پنج ساله یا بزرگتر است.
  • بیهوشی حداقل دو بار در ماه رخ می دهد.
  • بیماری های اساسی اولیه مانند دیابت یا عفونت های دستگاه ادراری، و همچنین سایر علل پزشکی را می توان رد کرد.

شب ادراری کودکان در زخم اولیه و ثانویه

تمایز بین دو نوع خواب بیهوشی: زردی اولیه و ثانویه صورت می گیرد. کودکان مبتلا به زردی اولیه برای مدت طولانی خشک نشده اند. اکثر کودکان مبتلا به زردی اولیه در حدود پنج سالگی خشک میشوند و فقط در شب مرطوب میشوند. علائم زیر باعث تشخیص زودرس اولیه می شود:

  • کودک بسیار عمیق می کشد و از خواب بیدار دشوار است.
  • تمیز کردن شبانه اغلب اتفاق می افتد، اغلب با مقدار زیادی از ادرار.
  • زگیل در طول روز اتفاق نمی افتد.
  • کودک بیش از شش ماه قبل از زایمان زودرس خشک نشد.
  • فقط در موارد نادر زخم معده علائم روانی است
  • همراه است.
  • شواهدی وجود ناهنجاری های ارگانیک وجود ندارد
  • عفونت دستگاه ادراری.

به عنوان enureis ثانویه، bedwetting نامیده می شود پس از یک فاز خشک حداقل 6 هفته است. اغلب علل ارولوژی یا روانشناختی دلیل عود زدن ثانویه است. علل شایع شب ادراری ثانویه تلفات شدید، مانند جدایی یا طلاق والدین، مرگ در خانواده، تولد یکی از اعضای خانواده و یا غفلت والدین هستند. استرس، به عنوان مثال، در مدرسه، می تواند یک عامل برای تسکین عود مجدد باشد.

علل و گزینه های درمان برای شب ادراری کودکان

یک علت شایع بستری در خواب، استعداد خانوادگی است. در بسیاری از خانواده ها، چند خواهر و برادر، و نیز بستگان نزدیک مانند والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ ها، تحت تأثیر قرار گرفتن در رختخواب قرار می گیرند. در شب ادراری اولیه بیماری بلوغ ژنتیکی در حال حاضر در بسیاری از موارد است، تاخیر، در میان چیزهای دیگر کنترل عملکرد مثانه.
شواهد علمی اخیر است ارتباط بین شب ادراری و اختلال ADHD (اختلال نقص توجه / بیش فعالی) وجود دارد. رنج می برد از یک کودک به ADHD، آن را تا مشکل محرکهای خاص، به عنوان تنها نیز محرک مثانه برای پردازش در مغز به درستی. با توجه به مطالعات انجام شده، در کودکان مبتلا به اختلال ADHD سه برابر بیشتر از موارد آلرژیک در مقایسه با همسالان بدون ADHD وجود دارد.

کمبود ADH، هورمون ضددورتیک، همچنین به نام هورمون ضد زهکشی، اغلب علت الرویز اولیه است. به طور معمول، بدن در شب بیشتر از ADH را آزاد می کند که به نوبه خود سبب تولید ادرار کم می شود. بسیاری از کودکان مبتلا به اختلالات خیس شدن رختخواب توسط تولید ADH ناراحت هستند. اغلب این کودکان عمدتا به خواب می روند و از خواب بیدار دشوار است.
به عنوان یک علت احتمالی از خواب بیدار شدن نیز باید رفتار نادرست نوشیدنی نامیده شود. کودکان باید در طول روز نوشیدنی خوبی داشته باشند. در کودکان که بیش از حد کمتری مصرف می کنند، رشد ظرفیت مثانه ممکن است به تأخیر بیفتد. مهمتر از همه، والدین باید اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان هیچ یا فقط یک مقدار کمی از نوشیدنی های شیرین و کافئین مصرف نمی کنند، مخصوصا در بعدازظهر و شب.
مشکلات روحی اجتماعی و روابط خانوادگی سخت به ندرت موجب خواب آلودگی می شود. مشکلات روحی معمولا باعث التهاب ثانویه می شود.

در قبال شب ادراری کودکان والدین چه کار می کنند؟

برای والدین، مهم نیست که موضوع خواب تختخواب را تاب بیاورید و به طور آشکار با کودک خود صحبت کنید. آنها همچنین باید آگاه باشند که عدم درمان یا بدرفتاری می تواند منجر به لخته شدن مزمن شود. کودک باید آگاه باشد که شرمساری در رختخواب خود نیست. تقریبا نیمی از همه کودکان می توانند در حدود 3 سال بدون کمک های پزشکی، enureis را مدیریت کنند.
اگر مشکل رختشویی رختخواب طولانی تر می شود، بیماران باید با پزشک مشورت کنند. هرچه زودتر با یک درمان پزشکی و یک درمان توسط دکتر پیش بروید، بهتر و سریع تر می توانید از کودک کمک بگیرید.

علت شب ادراری ناگهانی در کودکان

برای این مورد دلایل متعددی وجود دارد که باید حتما پیگیری و درمان شود.

دلیل اول: یکی از آن دلایل، ممکن است تولد نوزاد جدید در خانواده باشد. فرزند بزرگ‌تر می‌بیند نوزادی به دنیا آمده که احیاناً شب جایش را خیس می‌کند، شیر می‌خورد قبل از خواب، حرکات کودکانه از خودش نشان می‌دهد و همینطور بازگشت به کودکی دارد، یعنی شب موقع خواب جایش را خیس می‌کند. ممکن است عمدی باشد و ممکن هم هست که کاملاً ناآگاهانه این اتفاق بیفتد.

دلیل دوم: دومین دلیل ممکن است جدایی و طلاق گرفتن پدر و مادر باشد. یعنی وارد شدن یک شوک می‌تواند این قضیه را در کودک تشدید کند. 

دلیل سوم: همینطور اختلافات و کشمکش‌های درون خانواده. ممکن است وقتی که پدر و مادر جلوی کودک با هم دعوا و کشمکش می کنند، کودک به مدت یک هفته، ده روز، یک ماه دچار شب‌ادراری شود.

دلیل چهارم: از دیگر موارد، ممکن است مسافرت رفتن باشد. در طول سفر ممکن است دچار این مشکل شود و وقتی برگردید به حالت اولیه برگردد.

دلیل پنجم: فوت یکی از عزیزان و اطرافیان می تواند کودک را دچار این مشکل بکند.

دلیل ششم: تحقیر کردن و تنبیه کردن بیش از حد کودک، درباره هر چیزی، چه درباره درس، چه درباره دوستش یا خواهر و برادرش ممکن است که کودک را به این عارضه نزدیک کند.

بیشتر بخوانید: درمان شب ادراری کودکان

 

دلیل هفتم: همینطور یکی از مهم‌ترین دلایلش، ترس و اضطراب شدید است که ممکن است در اثر هر چیزی باشد، حتی مثلاً شنیدن صدای سگ یا تاریک شدن ناگهانی ساختمان یا اتاق یا ماندن در آسانسور یا هر دلیل دیگری که ترس و اضطراب را در کودک بالا ببرد هم ممکن است یکی از دلایلی باشد که به شکل ناگهانی کودک دچار شب‌ادراری شود.

دلیل هشتم: دیدن مناظر وحشتناک، فیلم‌های ترسناک یا حتی دیدن کارتون‌هایی که در آنها هیروها و قهرمان‌هایی به شکل ترسناک طراحی شده‌اند و همینطور بازی‌های کامپیوتری که شکل و شمایل ترسناکی دارند که ممکن است باعث به‌وجود آمدن خواب بد و شب‌ادراری در کودک شوند.

مدرسه: دلیل هفتم از ترس و اضطراب صحبت شد، دلیل ششم از تحقیر و تنبیه صحبت شد که جمع بندی این دو دلیل می تواند در مدرسه هنگام ارائه درس، پرسش و پاسخ، ارتباط با یک فرد خاص در مدرسه و ... رخ دهد.

در قسمت شب ادراری در کودکان هشت ساله به تفصیل به این موضوع خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: درمان شب ادراری کودکان با طب سنتی

 

لازم به ذکر است که اگر کودک به شکل ناگهانی دچار این عارضه بشود معمولاً درمان راحت‌تر صورت می‌گیرد. یعنی با برداشتن آن عامل استرس‌زا یا هیجان‌آور، به مرور این قضیه حتی بدون استفاده از دارو یا درمان‌های خاص ممکن است برطرف شود.

اگر احیاناً این قضیه حل نشود شاید با بردن کودک نزد یک روان‌شناس و تعریف کردن قضیه و استفاده از چند دوره کوتاه بازی درمانی و رفتار درمانی بتوانیم این مشکل کودک را بدون استفاده از دارو برطرف کنیم.

شب ادراری بیماری است یا نشانه؟

شب ادراری در کودکان یک نشانه است و لزوما یک بیماری محسوب نمی شود. شب ادراری ممکن است جزئی از روند تکامل مثانه باشد که در سه تا پنج سالگی اتفاق می افتد و یا ممکن است نشان دهنده بیماری های خطرناک دستگاه ادراری یا مغزی ـ نخاعی باشد.

اما در قسمت قبل تعریف شب ادراری چیست؟ بیان شد که شب ادراری برای کودکان زیر ۶ سال معنای بیماری ندارد و در قسمت قبل شب ادراری ناگهانی در کودکان دلیل هایی برای شب ادراری ناگهانی در کودکان توضیح داده شدند که روش های حل آن ها نیز بیان شد.

اما کودکانی که به شکل ناگهانی دچار این قضیه نشده‌اند و مسئلۀ شب‌ادراری‌شان طولانی شده و نیاز به درمان‌های متعددی دارد، معمولاً کودکانی که زمینه‌های وراثتی دارند در آنها درمان شب‌ادراری طولانی تر خواهد بود.

مسئله بدی خواب عمیق در کودک است که مانع از این می‌شود که هشدارهای مثانه را در هنگام پر شدن دریافت کند، بنابراین آنقدر مثانه کودک پر می‌شود که ناخودآگاه کودک ادرارش را در تختش تخلیه می‌کند که کاملاً ناآگاهانه و غیرعدی است.  بنابراین خواب عمیق هم می‌تواند در شب ادراری کودکان تأثیرگذار باشد.

عدم تعادل هورمونی یا شب‌ادراری‌هایی که ریشه در عفونت ادراری یا عفونت مجاری ادرار در کودک دارند. حتماً باید با مراجعه به پزشک، داروی خاصی تجویز شود و درمان سریعا صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: درمان شب ادراری کودکان