گفتار درمانی کودک ۲ سال

در صورتی که کودک دارای اختلال گفتاری باشد، تمریناتی جهت رفع این مشکل توسط گفتار درمانگر یا والدین صورت می پذیرد. این تمرینات در جهت تشویق کودک به صحبت کردن و یادگیری طراحی شده است که به آن گفتار درمانی می گویند. در ادامه این مطلب روش ها و تمریناتی به منظور انجام گفتار درمانی در منزل و توسط والدین قرار داده شده است. مقالات بیشتری در زمینه ی گفتار درمانی را میتوانید از طریق وبسایت ما و در صفحه ی "مقالات گفتار درمانی کودکان" مطالعه بفرمایید.

به طور میانگین کودکان در سن یک سال و نیم می توانند در حدود ۲۰ کلمه یاد بگیرند و صحبت کنند. این تعداد در دو سالگی به ۵۰ کلمه می رسد. علاوه بر آن در این سن کودک می تواند دو جمله کوتاه را با هم ترکیب و درک کند. مثلا توپت را بردار و در کمد بگذار.

با افزایش سن کودک، رشد گفتاری نیز افزایش یافته و بهتر می‌شود. اگر رشد گفتاری کودک تغییری نکند، والدین باید به گفتار درمانگر مراجعه نمایند. با انجام گفتار درمانی در بازه زمانی مناسب، نتیجه مثبتی از آن خواهید گرفت.

تمرینات گفتار درمانی کودکان 2 ساله

تمرینات گفتار درمانی کودک در منزل شامل موارد زیر است:

از جملات ساده و قابل فهم استفاده کنید.

یکی از روش های موثر گفتار درمانی در منزل، استفاده از جملات کوتاه و ساده توسط والدین است. در این صورت کودک به راحتی آنها را درک کرده و تشویق به تکرار آن جملات خواهد شد.

آلبومی از تصاویر مورد علاقه کودک تهیه کنید.

در این روش والدین باید عکس های مورد علاقه کودک مانند تصویر حیوانات، گیاهان و... را به صورت یک آلبوم جمع کنند و در قالب یک بازی از کودک بخواهند نام آنها را بگوید و یا درباره آن صحبت کند. هم‌چنین تصویری را در گروه دیگری قرار داده و از او بخواهند آن را پیدا نماید.

برای آشنایی کودک با کلمات پرسشی، سوال های مختلفی از او بپرسند.

برای این منظور والدین در قالب یک بازی و در زمان‌های مختلف، سوال های متفاوتی از کودک بپرسند و از او بخواهند پاسخ دهد. برای نمونه: آیا توپ داری؟ دستت کو؟

جملات ناقص کودک با تکمیل کرده و گسترش دهید.

اگر کودک جملات خود را کامل ادا نکرد، نباید او را سرزنش یا محکوم کنید یا بگویید دقیقاً چه می گویی؟ این جمله را درست بگو و... این روش غلط، نه تنها باعث عدم اعتماد به نفس کودک می شود بلکه در گفتار کودک نیز مخرب خواهد بود. در این حالت روش مناسب این است که جمله ناقص کودک را اول تکرار و سپس تکمیل کنید. با این روش کودک یاد می گیرد جملات خود را کامل بیان کند. مثلاً اگر کودک گفت توپ، بگویید توپ؟ توپ میخوای؟ برات بیارم؟

شعر خواندن

با کمک ریتم و اهنگ، شعرهای شاد و ساده برای کودک خود بخوانید و قافیه شعر را تکرار کنید. در این روش کودک تشویق می شود تا آن را همراه شما تکرار نماید.

کودک را با وسایل مختلف آشنا کنید.

والدین با گذاشتن وسایل مختلف اطراف کودک و صحبت و معرفی درباره آن وسیله، کودک را به حرف زدن و آشنایی با وسایل ترغیب خواهند کرد. مثلاً این کیف است. من کیف دستم می‌گیرم.

یکی از مسائل مهم در گفتار درمانی، مراجعه به گفتار درمانگر در زمان مناسب است. زمانیکه والدین متوجه مشکلات گفتاری کودک خود شوند، باید سریعاً نسبت به درمان آن اقدام کرده و به گفتار درمانگر مراجعه کنند. گفتار درمانگر پس از تشخیص اختلال گفتاری کودک، روش‌های مناسب برای درمان او را آغاز کرده و نهایتاً موجب بهبود مشکلات گفتاری کودک شما خواهد شد.

 

گفتار درمانی کودک ۲ سال